بیشتر بدانیم

Terms And Conditions
مثل حرفه ای ها
بیشتر بدانیم

در فضای تجارت بین المللی و داد و ستدهای مالی، گاها نیاز به اطلاعات دقیقتر و اشراف کاملی از موضوعات مختلف خواهیم داشت. برای آشنایی شما با برخی اصطلاحات و قوانین بین المللی مسترکارت، می توانید مطالب و نکاتی که در اینجا گرد آورده ایم مطالعه کرده و دانش و آگاهی خودتان را درباره این موضوع هرچه بیشتر کنید.

قوانین

slideToggle demo
ماده 1 - تعاریف
به غیر از اصطلاحاتی که معنی آنها واضح هستند، اصطلاحات زیر برابر با این تعاریف است:
حساب: اشاره به هریک از حساب‌های ایجاد شده توسط شرکت، جهت اتصال به کارت مربوطه دارد و قابل شناسایی با شماره حساب کارت مسافرتی الکترونیک است.
شرکت: به معنای شرکت mrcard.ir است.
دارنده‌ کارت: به معنای شخصی است که در سایت mrcard.ir به عنوان صاحب کارت ثبت شده است.
تاریخ انقضا: به معنای تاریخ انقضای چاپ شده بر روی کارت است.
تبدیل ارز: به معنای هر تراکنشی است که با واحد پولی به غیر از واحد پولی پایه‌ مسترکارت انجام شود.
تراکنش: به معنای معامله‌ کالا یا خرید کالا و یا خدمات و یا گرفتن پول از دستگاه خودپرداز که به ‌وسیله‌ کارت انجام شود.
ماده 2 - ویژگی‌های اصلی مسترکارت
1-2 مسترکارت، قابل بارگیری (شارژ شدن) به واحد پول پایه است (ارز خارجی پس از تبدیل شدن به واحد پول پایه در مرکز تبدیل ارز مستر کارت، توسط شرکت فروشنده قابل شارژ شدن است)
2-2 سرمایه‌ موجود در حساب کارت توسط وسایل الکترونیکی، نوار مغناطیسی، روش‌های نوری و شیوه‌های دیگر در کارت دبیت ذخیره نمی‌شود. بلکه پول و سرمایه‌، در حساب مربوطه ذخیره خواهد شد و تحت هیچ شرایطی، سرمایه ‌حساب‌ها، عنوان سپرده را نزد شرکت نخواهد داشت. اما در کارت پریپید، دارنده کارت میزان ارز مورد نظر خود را به صورت شارژ شده در کارت و صرفا توسط شرکت mrcard در اختیار خواهد داشت.
3-2 گزارش مفقود شدن کارت‌های اعتباری: در صورت گم شدن و یا سرقت کارت، دارنده‌ کارت باید در اسرع وقت این موضوع را به مرکز خدمات مشتریان (CRM)گزارش دهد.
در زمان گزارش مفقودی، مسئول مرکز خدمات مشتریان، اطلاعات شخصی دارنده کارت را شناسایی می‌کند. در صورت موفق بودن گزارش، پول موجود در حساب بلوکه می‌شود.
پس از موفق بودن گزارش مفقودی، دارنده‌کارت می‌تواند برای صدور دوباره کارت، در ساعات کاری به نمایندگی های تعیین شده مراجعه کند (برای حصول اطمینان و امنیت دارندگان کارت، آخرین اطلاعات نمایندگی ها در سایت مرکزی ویژن‌کارت موجود است)
مسئول مرکز خدمات مشتریان، اطلاعات شناسایی دارنده‌ کارت را بررسی می‌کند. ‌در صورتی که دارنده کارت نتواند از مرحله‌ شناسایی عبور کند و یا مدارک معتبر برای شناسایی را تامین نماید، شرکت این حق را خواهد داشت تا صدور دوباره‌ کارت را رد کند و تا زمان ارائه مدارک شناسایی، باقیمانده‌ حساب کارت مسترد نخواهد شد.
4-2 پس از صدور مجدد کارت اعتباری جدید، باقیمانده‌ پول، ازکارت مفقود شده به حساب جدید منتقل خواهد شد. گزارش مفقودی و صدور دوباره‌کارت جدید، هزینه های مربوطه را به همراه خواهد داشت.
5-2 قوانین و ضوابط کارت‌های اعتباری از نظر استفاده‌ غیر مجاز و اختلاس، مانند پول نقد می‌باشد. در صورت ارتکاب هرگونه تخلف به هر نحوی، حساب شخص مسدود شده و باقیمانده حساب نیز مسترد نخواهد شد.
در زمان گزارش مفقودی، مسئول مرکز خدمات مشتریان، اطلاعات شخصی دارنده کارت را شناسایی می‌کند. در صورت موفق بودن گزارش، پول موجود در حساب بلوکه می‌شود.
پس از موفق بودن گزارش مفقودی، دارنده‌کارت می‌تواند برای صدور دوباره کارت، در ساعات کاری به نمایندگی های تعیین شده مراجعه کند (برای حصول اطمینان و امنیت دارندگان کارت، آخرین اطلاعات نمایندگی ها در سایت مرکزی ویژن‌کارت موجود است)
مسئول مرکز خدمات مشتریان، اطلاعات شناسایی دارنده‌ کارت را بررسی می‌کند. ‌ در صورتی که دارنده کارت نتواند از مرحله‌ شناسایی عبور کند و یا مدارک معتبر برای شناسایی را تامین نماید، شرکت این حق را خواهد داشت تا صدور دوباره‌ کارت را رد کند وتا زمان ارائه مدارک شناسایی، باقیمانده‌ حساب کارت مسترد نخواهد شد
ماده 3 - چگونگی استفاده از مسترکارت
1-3 جهت صدور مسترکارت، متقاضی آن، ابتدا می‌بایست اطلاعات شخصی دقیق و صحیح خود را برای طی مراحل بعدی، در سایت شرکت ثبت نماید.
در صورت عدم ثبت اطلاعات شخصی دقیق در سایت، ‌ شرکت از ارائه خدمات، معذور خواهد بود.
شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال خطرات و یا زیان‌های ناشی از عدم موفقیت در ثبت نام دارنده کارت و یا اطلاعات نادرست آن نخواهد داشت.
2-3 مسترکارت تنها در پایانه‌های خرید و دستگاه‌های خودپرداز با قابلیت پذیرش مسترکارت و نیز سایر پایانه های که پذیرنده این کارتها هستند، جهت تراکنش‌های مجاز از نظر شرکت قابل استفاده خواهد بود.
تراکنش‌هایی با ارز خارجی، تحت تاثیر نرخ تبدیل ارز خواهد بود. لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به ماده‌ 5 مراجعه کنید.
3-3 در زمان تراکنش، ‌مقدار وجه تراکنش و هزینه‌های مربوط به آن بلافاصله از موجودی دارنده‌ کارت بلوکه می‌شود.
*هنگامی که اجازه‌ تراکنش داده شد، نمی‌توان آن را لغو کرد.*
4-3 در برخی از مراکز خرید( مثل هتل ها و رستوران ها) ممکن است مقدار اضافی به عنوان انعام از حساب شما کسر شود. در صورت داشتن هرگونه شک و تردید در مورد این‌گونه موارد، لطفا مستقیما با آن مراکز خرید ارتباط برقرار کنید.
5-3 تا ۹۰ روز پیش از تاریخ انقضای کارت و ۳۰ روز پس از انقضا، ‌دارنده‌ کارت می‌تواند با ارائه مدارک شناسایی و ورود رمزعبور، در نمایندگی ها و عاملیت های مجاز تعیین شده، کارت خود را با کارت جدید جایگزین کند.
در صورت عدم ارايه مدارک معتبر توسط دارنده‌ کارت ویا عدم ورود رمزصحیح و یا انجام جایگزینی کارت پس ازاتمام تاریخ انقضاء، شرکت این حق را دارد که درخواست جایگزینی کارت را رد کرده و موجودی حساب را مسترد نکند.
پس از جایگزینی موفق، باقیمانده‌ پول از حساب اصلی به کارت جدید منتقل خواهد شد. در صورت تعویض کارت پیش از تاریخ انقضا، شرکت هزینه‌ خدمات مبنی بر"جایگزینی کارت زودتر از موعد"را دریافت خواهد کرد. لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به ماده ‌5 مراجعه کنید.
6-3 در صورتی که دارنده‌ کارت تایید کند که دیگر تمایل به ادامه استفاده از کارت ندارد، می تواند حساب کارت را با مراجعه به نمایندگی‌های تعیین شده و ارائه‌ کارت شناسایی، نقد کند. شرکت این حق را دارد که هزینه‌های مربوط به این کارت و یا سایر کارت های تحت عنوان این شخص را از این پول کم کند.
در صورت عدم ارائه مدارک و اطلاعات معتبر توسط دارنده‌ کارت، شرکت این حق را خواهد داشت که درخواست دارنده کارت جهت استرداد پول را رد کند و باقی مانده‌ پول را به حساب کارت مسترد نکند.
7-3 دارنده‌ کارت، مسئول تمام تراکنش‌های انجام شده توسط آن خواهد بود.دارنده‌ کارت حق استفاده و یا تلاش برای استفاده‌ ضمنی و یا صریح و یا اجازه به شخص ثالث برای وارد شدن به سایت های غیرمجاز و یا قمار و یا خرید کالا از این وب سایت ها و هرگونه فعالیت غیرقانونی را ندارد.
8-3 دارنده‌ کارت تحت قوانین و مقررات مربوط به کارت در شرکت و کشورهایی است که کارت درآن خریداری یا استفاده شده است.(شامل تمام قوانین قابل اجرا در نظارت بر مبادله ارز خارجی)
در صورت نقض مقررات فوق توسط دارنده‌ کارت، در صورت اثبات اینکه دارنده‌ کارت مشغول به انجام هرگونه فعالیت جنایی و یا مرتبط با آن و یا فعالیت های ضد اجتماعی با اشخاص و یا سازمان‌ها باشد، شرکت با توجه به اختیارات و صلاحدید خود این حق را دارد تا کارت را تعلیق و یا باطل کند و به قرارداد پایان دهد.
9-3 دارنده‌ کارت باید وارد سایت شرکت شود و تراکنش خود را تایید کند . اگر دارنده‌ کارت بفهمد که تراکنش انجام شده توسط کارت مورد تایید و با اجازه‌ او نبوده است، باید مرکز خدمات مشتریان را در مدت ۶۰ روز از زمان تراکنش مطلع سازد. در صورت تاخیر، فرض بر این خواهد بود که دارنده‌ کارت، تراکنش را تایید کرده و عواقب قانونی آن بر عهده‌ وی خواهد بود.
10-3 از این کارت‌ها فعلا نمی‌توان برای انتقال پول استفاده کرد
ماده 4 - چگونه از امنیت کارت و رمز عبور اطمینان حاصل کنیم
1-4 دارنده‌ کارت باید در اسرع وقت نام خود را در پشت کارت و رسید کارت وارد و امضا کند. اطلاعات پس از امضا شدن غیرقابل انتقال میشود و باید این اطلاعات و امضا ثبت شده با اطلاعات و امضای ثبت شده یکسان باشند. در غیر این صورت شرکت این حق را دارد که کارت را باطل کند.
2-4 دارنده کارت موظف است کلیه اقدامات مناسب و امنیتی و عملی برای حفظ امنیت کارت و محرمانه بودن رمزعبور آن و دیگر اطلاعات امنیتی مربوطه را رعایت کند؛ در غیر اینصورت هرگونه عواقبی به عهده دارنده کارت می باشد.
3-4 دارنده‌ کارت نباید به هیچ شخص دیگری اجازه‌ استفاده از کارت، ‌رمز عبور و اطلاعات امنیتیش را بدهد.
4-4 دارنده‌ کارت نباید رمزعبور و اطلاعات امنیتی را بر روی کارت بنویسد.
5-4 در صورت سه بار ورود اشتباه رمز عبور در یک تراکنش، ‌حساب مربوط به کارت بلوکه می‌شود. ‌در صورت بروز چنین مشکلی دارنده‌ کارت باید با مرکز خدمات مشتریان تماس بگیرد تا کارت مجددأ فعال شود . راه اندازی مجدد کارت الکترونیک 24 الی72 ساعت طول می‌کشد.
6-4 در صورت هرگونه شک درباره‌ اختلاس یا استفاده برای اهداف نامناسب و یا کشف رمزعبور و دیگر اطلاعات امنیتی توسط افراد دیگر، ‌دارنده‌ کارت باید در اسرع وقت وارد سایت شده و حساب خود را بلوکه کند و یا با مرکز خدمات مشتریان تماس بگیرد تا حسابش بلوکه شود.
پس از پیداشدن کارت، دارنده کارت پس از ورود به سایت می‌تواند کارتش را راه اندازی مجدد کند و یا با مرکز خدمات مشتریان تماس بگیرد. در این صورت پس از بررسی اطلاعات شناسایی دارنده کارت و تأیید آن توسط مسئول قسمت مشتریان، کارت مجدداً راه اندازی می شود و میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
7-4 در صورتی که شرکت از دارنده‌ کارت درخواست کند تا اطلاعات و جزئیات کارت مفقود شده، دزدیده شده و یا کارتی که مورد استفاده‌ نامناسب قرار گرفته است را به صورت نوشته تایید کند، ‌ و یا به شرکت و دولت در بازرسی کمک کند، ‌دارنده‌ کارت موظف است همکاری نماید.
8-4 دارنده‌ کارت مسئول تراکنش‌های غیرمجاز انجام شده توسط کارت است.
برخی از موارد غیر مجاز عبارت اند از :
الف: انجام قراردادهای جعلی و نادرست توسط دارنده‌‌کارت.
ب : عدم استفاده از کارت تحت ضوابط و شرایط آورده شده در این قرارداد.
پ: عدم گزارش دارنده‌ کارت پس از اطلاع از مفقود شدن، ‌دزدیده شدن و یااستفاده‌‌ نامناسب از کارت.
ت: عدم اقدام مناسب از سوی دارنده‌ کارت برای اطمینان از امنیت کارت.
ماده 5 - هزینه‌ها و محدودیت‌های معامله
برای اطلاع از هزینه ها و قوانین میتوانید به بخش سوالات متداول مراجعه و یا با شرکت تماس حاصل فرمایید.
ماده 6 - ارتباط بین دارنده‌ کارت و فروشگاه های پذیرنده کارت
1-6 شرکت در قبال عدم پذیرش کارت توسط مراکز خرید مسئولیتی نخواهد داشت.
2-6 در صورت به وجودآمدن هرگونه اختلافی در رابطه با تراکنش انجام شده بین دارنده‌ کارت ومراکز خرید، دارنده‌کارت مستقیماً باید با مراکز خرید مربوطه ارتباط برقرار کند. شرکت تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال اختلاف به وجود آمده در رابطه با تراکنش‌ها ندارد.
ماده 7 - جمع آوری اطلاعات شخصی
7 شرکت ممکن است از طریق تلفن، ‌آدرس ایمیل، تلگرام، آدرس پستی و سایر اطلاعات تماس که توسط دارنده‌کارت ارائه شده، با وی تماس بگیرد. در صورت تغییر در نام، ‌آدرس، ‌تلفن و آدرس ایمیل و پستی، دارنده‌ کارت باید سریعا شرکت را از تغییرات با خبر سازد.
2-7 دارنده‌ کارت از طریق خرید و یا استفاده از کارت موافقت می‌کند که شرکت و یا ارائه کنندگان خدمات شرکت و نمایندگی‌های آن می‌توانند به اسناد خدماتی کارت تحت شرایط و ضوابط منطبق با سیاست‌های محرمانه‌ شرکت رسیدگی کنند.
3-7 شرکت می‌تواند اسناد دارنده کارت را برای سازمان ها و شرکت های ذیصلاح، به منظور فراهم کردن خدمات کارت اعم از، تبلیغ محصول، فعالیت‌های بهبود دهنده، تحلیل اسناد، جلوگیری از پولشویی، بازرسی‌های جنایی، سازمان‌های نظارت بر قانون و مقررات و پیشگیری از جرائم ارائه کند.
4-7 اطلاعات شخصی دارنده‌ کارت ممکن است به کشورهای دیگر و یا مناطقی خارج از مکان خرید ارسال شود اما شرکت و تمام ارائه کنندگان خدمات و نمایندگی‌هایش اقدامات امنیتی لازم را برای حفاظت از اطلاعات شخصی دارنده‌ کارت انجام می‌دهند.
5-7 دارنده‌ کارت موافقت می‌کند شرکت با دارنده‌ کارت در رابطه با دیگر محصولات مرتبط و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ تماس حاصل کند . در صورت عدم تمایل به دریافت چنین اطلاعاتی، دارنده‌ کارت می تواند با شرکت تماس بگیرد.
6-7 دارنده‌ کارت می‌تواند طی تماس با شرکت، یک کپی از اطلاعات شخصی وی که توسط شرکت نگهداری می‌شود را منطبق با سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و دیگر خط مشی‌های شرکت، درخواست کند.
7-7 به منظور همکاری و بهبود کیفیت خدمات شرکت، تماس‌های تلفنی به شرکت ضبط و نظارت می‌شوند. در صورت استفاده از چنین خدماتی، دارنده‌ کارت با ضبط و یا نظارت برتماس موافق است.
ماده 8 - اطلاعیه‌ها و اصلاحیه‌ها
1-9 شرکت هیچ‌گونه تعهدی در قبال گم شدن و یا آسیب به کارت ندارد، مگر هنگامی‌ که به علت سهل انگاری و یا از روی عمد از طرف شرکت انجام شده باشد.
2-9 شرکت هیچ‌گونه مالکیتی بر روی هیچ یک از دستگاه‌های خودپرداز و یا پایانه‌های فروش ندارد و همچنین آن‌ها را اداره نمی‌کند، ‌بنابراین شرکت هیچ گونه تعهدی در برابرعدم پذیرش کارت ویا اختلال در دستگاه‌‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش نخواهد داشت.
ماده 9 - شرایط سلب مسئولیت
1-9 شرکت هیچ‌گونه تعهدی در قبال گم شدن و یا آسیب به کارت ندارد، مگر هنگامی‌ که به علت سهل انگاری و یا از روی عمد از طرف شرکت انجام شده باشد.
2-9 شرکت هیچ‌گونه مالکیتی بر روی هیچ یک از دستگاه‌های خودپرداز و یا پایانه‌های فروش ندارد و همچنین آن‌ها را اداره نمی‌کند، ‌بنابراین شرکت هیچ گونه تعهدی در برابرعدم پذیرش کارت ویا اختلال در دستگاه‌‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش نخواهد داشت.
ماده 10 - قوانین و حوزه قضایی
1-10 این شرایط و ضوابط تحت نظارت و تفسیر قوانین شرکت می‌باشند و دارنده‌ کارت به صورت غیر قابل فسخ تحت کنترل تمامی قوانین حوزه‌ قضایی شرکت خواهد بود.

اصطلاحات

slideToggle demo
Debit Card چیست؟
در یک تعریف کلی میتوان گفت این نوع کارت به نوبه خود به دو گروه Standard و Prepaid تقسیم بندی می‌شود: دبیت کارت Standard برای داشتن این نوع کارت نیز مانند کارت اعتباری باید شخص متقاضی دارای اقامت بلند مدت در یک کشور خارجی باشد و همچنین داشتن یک شغل با درآمد ثابت الزامی است. به این منظور متقاضی با مراجعه به بانک یا موسسات مالی جهت گشایش یک حساب شخصی (Personal Account) به نام خودش اقدام می‌نماید. پس از گشایش حساب بانکی، شخص به میزان مورد نظرش پول خود را به حساب شخصی‌اش واریز می‌نماید. در این مرحله، بانک با صدور یک کارت الکترونیکی از نوع “دبیت کارت استاندارد” که به حساب شخص متصل شده است، این امکان را برای فرد بوجود می‌آورد تا در اقصی نقاط دنیا بتواند بوسیله این کارت الکترونیکی از مبالغ موجود در حساب شخصی‌اش استفاده نماید. اما واژه Debit به مفهوم “بدهی” از آنجا به این کارت اختصاص یافته که صاحب کارت پس از چند ماه استفاده از کارت، بر اساس میانگین گردش و موجودی حساب بانکی‌اش و همچنین بر اساس شغل و درآمد ماهیانه‌اش می‌تواند از بانک، مقداری اعتبار اضافه ( Over Draft ) درخواست کند. به این معنی که بعد از چند ماه استفاده از کارت، متقاضی می‌تواند کارت خود را به کارت اعتباری تبدیل نماید. باید توجه داشت که مقدار اعتباری که به این کارت تعلق می‌گیرد بستگی به تشخیص بانک و همچنین توانایی فرد در بازپرداخت بدهی دارد. اما معمولا مقدار اعتبار اضافه‌ای که بانک برای این نوع کارتها در نظر می‌گیرد بین 1000 تا 5000 دلار است. دبیت کارت Prepaid با توجه به افزایش مسافرتهای توریستی و همچنین اقتضای مدیریت مالی برای افراد مختلف، به مرور زمان و با توجه به حجم تقاضای افراد، بانکها به این نتیجه رسیدند که دو نوع کارت فوق الذکر جوابگوی نیازهای جامعه نیستند و لذا تصمیم گرفتند نوع دیگری از کارتهای الکترونیکی را عرضه کند که اولاً برای توریستهای خارجی مناسب باشد که اقامت بلند مدت ندارند و فقط با ویزای توریستی کوتاه مدت و برای مدتی کوتاه قصد سفر به یک کشور را دارند و ثانیاً برای افرادی که یکی از انواع کارتهای اعتباری یا دبیت کارت استاندارد را دارند اما مایل هستند با داشتن یک کارت مجزا و بدون استفاده از حساب شخصی بتوانند مخارج و هزینه‌های روزمره خود را از حساب شخصی خود جدا نمایند تا بتوانند مدیریت و کنترل بهتری بر درآمد و هزینه‌های خود اعمال نمایند مورد استفاده قرار بگیرد. به این منظور، نوع دیگری از کارتهای الکترونیکی به نام Debit Prepaid را به بازار عرضه نمودند تا پاسخگوی نیاز این دسته از متقاضیان باشد. در این نوع از کارتها، مبلغ موجود در کارت توسط صاحب کارت تامین می شود و دارنده کارت فقط می‌تواند به همان اندازه‌ای که در کارت خود پول دارد هزینه‌ کند و حتی پس از مدت طولانی استفاده از کارت، باعث ایجاد هیچگونه اعتبار اضافی در کارت نخواهد شد. با توجه به اینکه این نوع از کارتها بدون هیچگونه تشریفات و اسناد اداری و مالی صادر می‌شود، لذا برای کسانی مناسب است که می‌خواهند به سرعت صاحب یک کارت الکترونیکی بشوند و از آنجا که این کارتها به حساب شخصی متصل نیستند بلکه به یک حساب ترمینالی ( HUB Account ) متصل هستند که متعلق به همان موسسه مالی است که کارت را صادر می‌کند و از آن حساب هزاران کارت را صادر می‌کند، لذا هیچ اعتبار اضافی و بدهکاری برای صاحب کارت ایجاد نمی‌کند. لازم به توضیح است که این کارتها به لحاظ مقدار پولی که می‌تواند در آن باشد نسبت به کارتهای نوع قبلی محدودیتهای بیشتری دارند ولی سقف برداشت نقدی و خرید روزانه آنها با انواع قبلی یکسان است. ضمن اینکه به دفعات قابل واریز و برداشت پول می‌باشد.
Gift Card چیست؟
این نوع کارت نیز همانند نوع Prepaid است و صدور آن بصورت آنی و بدون نیاز به اقامت بلند مدت بوده و به حساب شخصی متصل نمی‌شود. اما نکته بسیار مهم اینجاست که این نوع کارت قابل شارژ شدن مجدد نیست و فقط هنگام صدور دارای یک مقدار موجودی اولیه می‌باشد و پس از آنکه مبلغ موجودی آن بصورت کامل مورد استفاده قرار گرفت دیگر امکان واریز مجدد پول به آن کارت وجود ندارد و عملا برای همیشه غیر قابل استفاده خواهد شد. از این رو همانطور که از نام آن پیداست، تنها کاربردش این است که به جای پول نقد در یک مناسبت خاص به یک دوست عزیز هدیه شود. ضمن اینکه با کارتهای هدیه فقط می‌توان خرید انجام داد و معمولا امکان دریافت پول نقد از دستگاههای خودپرداز وجود ندارد.
هزینه صدور (Issuance Fe
هزینه ای است که بابت صدور اولیه کارت، تشکیل پرونده و ایجاد حساب کاربری از متقاضی دریافت می‌گردد. هزینه صدور با توجه به نوع کارت، موسسه صادر کننده و قابلیتهای کارت و آیتمهای دیگر متفاوت است.
هزینه نگهداری سالیانه (Annual Fee)
هزینه ای است که بعنوان آبونمان سالیانه از متقاضی دریافت میگردد. هزینه نگهداری سالیانه در مورد کارتهای مختلف، متفاوت هستند. مبلغ هزینه نگهداری سالیانه معمولا از پول باقیمانده در حساب شخص کسر می‌شود.
دسنتگاه خودپرداز ( Automated Teller Machine:ATM)
دستگاه خودپرداز که معمولا در ورودی بانکها و فروشگاههای بزرگ قرار دارد و برای دریافت پول نقد از آن استفاده می‌شود. در اینجا لازم به توضیح است که دستگاههای خودپرداز بصورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1- دستگاههای خودپرداز بانکهای محلی که فقط کارتهای همان بانک را قبول می‌کنند. 2- دستگاههای خودپرداز متصل به شبکه جهانی که روی آنها نماد (لوگوی) مسترکارت قرار دارد و تمام انواع کارتهای مسترکارت را قبول می‌کنند. بنابراین برای دریافت پول نقد از مسترکارت بوسیله دستگاههای ATM باید فقط به دستگاههای مراجعه کنید که لوگوی مسترکارت روی آنها درج شده باشد. البته شما در هر کشوری که باشید در هر منطقه‌ای تعداد زیادی از ATM ها متصل به شبکه مسترکارت هستند و برای پیداکردن یکی از آنها لازم نیست زیاد زحمت بکشید. ضمن اینکه با نصب نرم‌افزار ATM Locator بر روی موبایل خود می‌توانید آدرس و محل دقیق تمام ATMهای متصل به شبکه مسترکارت را پیدا نموده و از طریق سیستم مکان نما (GPS) فاصله و مسیر رسیدن به آن خودپرداز را روی نقشه موبایل مشاهده کنید.
دستگاه پذیرنده کارت (Point of Sale:POS)
دستگاههای پذیرنده کارتهای بانکی الکترونیکی که در اکثر فروشگاهها و مراکز خرید و خدمات دنیا وجود دارند که در ایران به این دستگاهها که در اکثر مغازه ها هم دیده‌اید، دستگاه کارتخوان گفته می‌شود. در مورد دستگاههای کارتخوان نیز همانند دستگاههای خودپرداز ATM باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط دستگاههای کارتخوان متصل به شبکه بانکی جهانی امکان پذیرش مستر کارت را دارند؛ که خوشبختانه بیش از 93 درصد از دستگاههای کارتخوان در سرتاسر دنیا قابلیت اتصال به شبکه مسترکارت را دارند اما نهایتا بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید کالا از فروشگاهی کنید، از فروشنده در مورد امکان اتصال دستگاه کارتخوان آن فروشگاه به شبکه مسترکارت اطمینان حاصل فرمائید تا باعث هدر رفتن وقت شما نشود.
واحد تجاری پذیرنده (Merchant)
به فروشگاهها یا مراکز خدماتی که دستگاه POS در آن نصب شده و امکان معامله از طریق کارتهای مسترکارت را فراهم نموده است Merchant گفته می‌شود.
خرید آنلاین ( Online Shopping)
امروزه اکثر فروشگاههای بزرگ دنیا با ایجاد سامانه اینترنتی و از طریق وب سایت، شما را از مراجعه به آن فروشگاه و صرف چندین ساعت وقت، بی نیاز کرده اند. شما می‌توانید در منزل یا محل کار خود بنشینید و با مراجعه به وب سایت فروشگاهها تمامی کالاها و خدمات آنها را بصورت آنلاین مشاهده نموده و کالای مورد نظر خود را از طریق سایت انتخاب نموده و از طریق مسترکارت، لذت خرید آنلاین را تجربه کنید. همچنین از مسترکارت میتوانید بصورت آنلاین بلیط هواپیما، هتل، میز مورد نظرتان در یک رستوران و حتی تاکسی جهت انتقال شما از فرودگاه تا هتل را رزرو نموده و با خیال آسوده برنامه مورد نظرتان جهت یک مسافرت را تنظیم نمائید.برای خرید آنلاین از یک سایت فقط کافی است پس از انتخاب محصول یا سرویس مورد نظرتان، شماره مستر کارت و اطلاعات مورد نیاز از قبیل شماره امنیتی (CVV2) ، تاریخ انقضاء کارت و نام صاحب کارت را وارد نمائید تا عملیات خرید یا رزرو شما در یک چشم بهم زدن انجام شود. فقط باید این نکته را بخاطر داشته باشید که هر کسی با داشتن این اطلاعات میتواند از کارت شما سوء استفاده کند. بنابراین در حفظ و نگهداری مسترکارت خود و اطلاعات آن بسیار دقت کنید و این اطلاعات را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید. ضمنا بسیار دقت کنید که از سایتهای غیر معتبر خرید نکنید چون بعضی افراد در فضای مجازی از طریق سایتهای نامعتبر و جعلی محصولاتی را ارائه می کنند و شما را تا مرحله پرداخت هدایت می‌کنند و در این مرحله با بدست آوردن اطلاعات محرمانه کارت شما، به جای اینکه محصولی را به شما بفروشند در حقیقت با استفاده از اطلاعاتی که بدست آورده‌اند، موجودی کارت شما را خالی می‌کنند.
برداشت پول نقد) (Cash Withdrawal
برداشت پول نقد از دستگاههای خود پردازی که لوگوی مسترکارت روی آن دستگاه درج شده باشد. برای این منظور با مراجعه به دستگاه ATM از بین گزینه‌های موجود، این گزینه را انتخاب نموده و مبلغ مورد نظرتان را بصورت نقدی از کارت برداشت نمائید.
موجودی (Balance Inquiry)
مشاهده موجودی باقیمانده در مسترکارت. برای این منظور با مراجعه به دستگاه ATM از بین گزینه‌های موجود، این گزینه را انتخاب نموده و از موجودی کارت خود مطلع خواهید شد.
موجودی (Balance Inquiry)
مشاهده موجودی باقیمانده در مسترکارت. برای این منظور با مراجعه به دستگاه ATM از بین گزینه‌های موجود، این گزینه را انتخاب نموده و از موجودی کارت خود مطلع خواهید شد.
مبلغ اولیه (Load/Reload)
وقتی از یک موسسه یا بانک تقاضای مسترکارت می‌کنید با این اصطلاح مواجه خواهید شد. تمام صادر کنندگان مسترکارت طبق قوانین خودشان از شما خواهند خواست تا همزمان با دریافت مسترکارت، برای اولین بار (بسته به قوانین آن موسسه) باید مبلغ مشخصی را در کارت خود واریز (Load) نمائید. به مبلغ مشخصی که بعنوان موجودی اولیه و همزمان با صدور کارت باید در کارت واریز شود Load Amount گفته می‌شود و مبالغی را که برای دفعات بعدی و به درخواست خودتان در کارت واریز مینمائید را Reload Amount می‌نامند. لازم به توضیح است که مبلغ Load اولیه الزاماً نباید در حساب شما باقی بماند بلکه بلافاصله بعد از دریافت مسترکارت می‌توانید آن مبلغ را از طریق ATM و POS و یا حتی با خرید آنلاین استفاده کنید.
سقف شارژ (Loading Limit)
با توجه به قوانین موسسه‌ای که مسترکارت را صادر می‌کند و همچنین با توجه به نوع کارتها، برای هر کارتی یک سقف معین توسط صادرکننده کارت، مشخص می‌شود که صاحب کارت نمی‌تواند بیشتر از آن مقدار پول در آن کارت واریز نماید.
کارمزد شارژ (Loading Fee)
مبلغی است که بعنوان کارمزد واریز پول به مسترکارت، توسط موسسه صادر کننده کارت از دارنده کارت دریافت می‌شود تا مبلغ مورد نظر شما را به پول الکترونیکی تبدیل نموده و به کارت شما واریز نمایند.
تراکنش (Transaction)
بطور کلی به هر نوع معامله و خرید و یا برداشت پول نقد از طریق مسترکارت، یک تراکنش (Transaction) گفته می‌شود.
سوابق تراکنشها (Transactions History)
وقتی شما بخواهید از معاملات و تراکنشها و حتی برداشت‌های نقدی که از طریق کارت شما انجام شده است مطلع شوید با مراجعه به دستگاه ATM و یا از طریق سامانه مدیریت حساب خود می‌توانید با استفاده از گزینه سوابق تراکنشها (Transactions History) از کلیه پولهایی که از حساب شما برداشت شده است مطلع شوید.
سقف خرید (POS Limit)
هریک از صادرکنندگان مسترکارت با توجه به نوع کارتی که شما دریافت کرده‌اید یک سقف مشخص برای انجام خرید از طریق آن کارت تعیین می‌کنند. مثلا بعضی از کارتها شما در طول یک روز بیشتر از 5000 دلار و یا 4بار نمی‌توانید برای خرید استفاده کنید. بطور کلی سقف مبلغ و تعداد خرید برای هر کارت بستگی به قوانین صادرکننده آن کارت دارد.
سقف برداشت پول از خودپرداز (ATM Limit)
به منظور کنترل حجم خروجی اسکناس از دستگاههای ATM و همچنین با توجه به قوانین بانکهای مرکزی، دارنده کارتها در طول یک شبانه روز فقط می‌توانند مقدار مشخص و محدودی پول نقد از دستگاه خودپرداز دریافت نمایند. سقف برداشت از دستگاه توسط بانکی که آن ATM را نصب کرده است تعیین می‌شود و در هر کشور و هر بانکی متفاوت است و چندان ارتباطی به نوع کارت شما ندارد. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که صادرکنندگان مسترکارت نیز بهرحال سقف برداشت از خودپرداز را تا سقف خاصی مجاز می‌کنند ولی معمولا سقف تعیین شده توسط صادرکننده مسترکارت بسیار بالاتر از سقف برداشتی است که توسط دستگاه ATM تعیین می‌شود. مثلا سقف برداشت روزانه در اکثر دستگاههای خودپرداز کشور قبرس حداکثر 100 یورو تعیین شده در حالیکه با همان مسترکارت میتوانید از ATM های کشور آلمان 1500 یورو برداشت کنید و در آمریکا تا سقف 2000 دلار در هر روز.
اعتبار اضافه (Over Draft)
در مورد مسترکارتهای نوع Debit استاندارد بعد از چندماه، بر اساس میانگین تراکنش‌هایی که توسط صاحب حساب انجام شده و همچنین بر اساس اعتبار و قدرت مالی و درآمد و داراییهای شخص دارنده کارت، علاوه بر مقدار پول موجود در حساب متصل به کارت شخص، مقداری اعتبار اضافه توسط بانک یا موسسه صادرکننده به آن کارت اختصاص می‌یابد که صاحب حساب می‌تواند در صورت نیاز، از آن اعتبار اضافه به عنوان یک وام فوری استفاده کند. به این اعتبار اضافه که از طرف صادرکننده کارت به صاحب کارت اختصاص داده می‌شود، موجودی اضافه یا Over Draft گفته می‌شود و صاحب کارت باید بر اساس توافقی که با بانک بعمل می‌آورد، در مدت زمان معینی نسبت به تسویه و بازپرداخت آن مبلغ اضافه اقدام نماید. *لازم به ذکر است اعتبار اضافه فقط به کارتهای Debit Standard تعلق می‌گیرد و شامل کارتهای Prepaid نمی‌شود.*
اعتبار اضافه (Over Draft)
در مورد مسترکارتهای نوع Debit استاندارد بعد از چندماه، بر اساس میانگین تراکنش‌هایی که توسط صاحب حساب انجام شده و همچنین بر اساس اعتبار و قدرت مالی و درآمد و داراییهای شخص دارنده کارت، علاوه بر مقدار پول موجود در حساب متصل به کارت شخص، مقداری اعتبار اضافه توسط بانک یا موسسه صادرکننده به آن کارت اختصاص می‌یابد که صاحب حساب می‌تواند در صورت نیاز، از آن اعتبار اضافه به عنوان یک وام فوری استفاده کند. به این اعتبار اضافه که از طرف صادرکننده کارت به صاحب کارت اختصاص داده می‌شود، موجودی اضافه یا Over Draft گفته می‌شود و صاحب کارت باید بر اساس توافقی که با بانک بعمل می‌آورد، در مدت زمان معینی نسبت به تسویه و بازپرداخت آن مبلغ اضافه اقدام نماید.
*لازم به ذکر است اعتبار اضافه فقط به کارتهای Debit Standard تعلق می‌گیرد و شامل کارتهای Prepaid نمی‌شود.*
بهره بازپرداخت (Annual Percentage Rate = APR)
به میزان بهره اضافه‌ای که در ازای مدت تسویه و بازپرداخت اعتبار اضافه (Over Draft) تعلق می‌گیرد اصطلاحا APR گفته می‌شود. نرخ بهره APR معمولا بر اساس یک جدول زمانی و بر اساس سیاستها و قوانین هر بانک و هر کشور متفاوت است ولی معمولاً حدود 4٪ (چهار درصد) در سال محاسبه خواهد شد.
بازپرداخت بدون بهره (Grace Period)
در صورتیکه دارنده کارت از مبلغ اعتبار اضافه‌ای تحت عنوان Over Draft استفاده نماید همانطور که در قسمت قبلی توضیح داده شد باید بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، مبلغ اعتبار اضافه را همراه مقدار مشخصی بهره اضافه (APR) به بانک پرداخت نماید. اما در صورتیکه شخص بتواند مبلغ اعتبار اضافه را ظرف مدت کمتر از 25 روز به بانک پرداخت نموده و بدهی خود را تسویه نماید، فقط اصل همان مبلغ را پرداخت خواهد نمود و لازم نیست هیچ بهره اضافه‌ای به بانک پرداخت کند. به این مدت زمان کمتر از 25 روز اصطلاحاً دوره معاف از بهره (Grace Period) گفته می‌شود.
Personal Identifying Number) PIN)
به رمز عبور جهت استفاده از مسترکارت گفته می‌شود. معمولا در بسته بندی اولیه، به همراه مسترکارت یک پاکت رمز دولایه دربسته، حاوی یک رمز اولیه به مشتری تحویل داده می‌شود که به لحاظ رعایت مسائل امنیتی توصیه می‌شود در اولین فرصت توسط دستگاه ATM این رمز تغییر داده شود.
Magnet Strip Cards
به نوعی از کارتهای الکترونیکی که در قسمت پشت کارت یک نوار مغناطیسی مشکی رنگ وجود دارد و اطلاعات مربوط به کارت اعم از بانک صادر کننده، شماره سریال کارت و غیره در آن ذخیره می‌شود کارتهای مغناطیسی یا Magnet Strip گفته می‌شود. هنگام استفاده از کارت برای خرید از دستگاه POS باید کارت را از قسمت نوار مغناطیسی آن وارد دستگاه نموده و از بالا به پایین یا بالعکس حرکت بدهید تا اطلاعات درج شده روی نوار مغناطیسی توسط دستگاه خوانده شود.
Chipset Cards
نوع دیگری از کارتهای الکترونیک که در قسمت روی کارت یک قطعه چیپست فلزی قرار گرفته و اطلاعات مربوط به کارت در آن قطعه فلزی ذخیره می‌شود. بنا بر باور عمومی، امنیت کارتهای Chipset نسبت به کارتهای Magnet بالاتر بوده و امکان هک شدن آنها کمتر است. برای استفاده از این نوع کارتها در دستگاههای POS باید کارت را از قسمتی که قطعه فلزی قرار دارد وارد دستگاه کارتخوان نمائید.
Chip & PIN Cards
به غیر از کارتهای Magnet و Chipset نوع دیگری از کارتها نیز وجود دارند که از هر دو تکنولوژی بصورت همزمان استفاده می‌کنند؛ یعنی علاوه بر اینکه روی کارت یک چیپست فلزی وجود دارد، در قسمت پشت کارت هم نوار مغناطیسی مشکی رنگ قرار گرفته و بصورت موازی یکدیگر بالاترین سطح امنیت را برای دارنده کارت ایجاد می‌کنند. این کارتها در دستگاههای کارتخوان به هر دو صورت امکان استفاده را دارند یعنی هم می‌توان از نوار مغناطیسی پشت کارت برای ارتباط با دستگاه کارتخوان استفاده کرد و هم از چیپست فلزی روی کارت.
پذیرش جهانی (Worldwide Acceptance)
این عبارت در حقیقت به عنوان یکی از افتخارات شبکه جهانی مستر کارت در اکثر پوسترها و تبلیغات مربوط به مسترکارت دیده می‌شود و به معنی “پذیرش جهانی” است. به این دلیل که شما با داشتن یک مسترکارت در هرجای دنیا که باشید برای دریافت پول نقد و یا خرید از فروشگاهها براحتی مرکزی را پیدا خواهید کرد که به شبکه مستر کارت متصل بوده و نیاز شما را برآورده کنند.
پایه ارزی مسترکارت (Base Currency)
هریک از کارتهای مسترکارت بسته به نیاز متقاضی و واحد پول کشوری که معمولا در آن کشور از مسترکارت استفاده می‌کنید، قابل تنظیم است. مثلا ممکن است شما قصد مسافرت به کشورهای حوزه اروپا را داشته باشید، در این صورت بهتر است از مسترکارت با پایه ارزی یورو استفاده کنید. در اینجا لازم است چند نکته را توضیح دهیم:

تمام مسترکارتها در تمام کشورهای دنیا قابل استفاده هستند و چنانچه مثلا کارت شما با پایه ارزی یورو باشد اما شما از یک فروشگاه در آمریکا قصد خرید داشته باشید در اینصورت مرکز سرور مسترکارت به صورت اتوماتیک مبلغ مورد نیاز جهت خرید شما را از یورو به دلار تبدیل می‌کند و شما براحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید خرید خود را انجام دهید. به این قابلیت، اصطلاحاً قابلیت تبدیل ارز خودکار (Auto Exchange) می‌گویند.
تبدیل واحد ارزی پایه مسترکارت به یک ارز دیگر شامل هزینه جداگانه‌ای خواهد بود که هزینه تبدیل ارزی (Exchange Fee) نامیده می‌شود و معمولا در جدول هزینه‌های مسترکارت نیز با همین نام آمده است. بنابراین با توجه به هزینه تبدیل ارزی بهتر است قبل از انتخاب پایه ارزی کارت خود، با توجه به واحد پول کشورهایی که معمولا به آنها سفر می‌کنید نوع پایه ارزی مسترکارت خود را انتخاب کنید تا حتی‌الامکان مجبور به پرداخت هزینه اضافه برای Exchange Fee نشوید. البته به یاد داشته باشید که پایه ارزی مسترکارت نیز معمولا محدود به 2 یا 3 نوع ارز مهم دنیا (دلار، یورو، پوند) است و در صورت نیاز به واحدهای ارزی دیگر چاره‌ای جز پرداخت هزینه تبدیل ارز نیست.
پایه ارزی مسترکارت فقط یکبار و آن هم در زمان صدور کارت قابل تعیین و انتخاب است و بعد از صدور کارت، امکان تغییر پایه ارزی وجود ندارد.
در صورتی که به کشورهای مختلف با واحدهای ارزی متفاوت سفر می‌کنید بهتر است حداقل دو عدد مسترکارت با پایه ارزی متفاوت (دلار و یورو) تهیه کنید و هر کدام از آنها را به میزان مورد نیاز شارژ کنید.
در بعضی از فروشگاهها دستگاه کارتخوان، امکان انجام معامله با دو یا چند پایه ارزی (معمولا شامل واحد پول محلی همان کشور و ارزهای مهم مثل یورو و دلار) را دارند. در این صورت میتوانید از فروشنده بخواهید که تراکنش مورد نظر را با پایه ارزی مورد نظر شما (مثلا دلار یا یورو) تنظیم کند.
مدت اعتبار (Expiration Date)
تمام کارتهای الکترونیکی دارای یک تاریخ اعتبار هستند که معمولا روی کارت درج شده‌اند. به لحاظ کنترل بر مارکت و ارتقاء سطح امنیت کارت، هریک از صادرکنندگان مسترکارت معمولا بین 2 تا 3 سال تاریخ اعتبار برای آن کارت تعیین می‌کنند. پس از اتمام تاریخ اعتبار کارت شما، مبلغ موجودی در داخل کارت محفوظ می‌ماند اما شما برای اینکه بتوانید از آن مبلغ استفاده کنید باید با مراجعه به صادرکننده کارت، نسبت به تمدید تاریخ اعتبار مسترکارت خود اقدام نمائید. ضمنا هنگام خرید آنلاین از سایتها، یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می‌شود تاریخ اعتبار مسترکارت شماست که باید آن را اعلام کنید.

توجه: همواره تمامی مسئولیت های حقوقی و جزایی به عهده صاحب حساب بوده و شرکت صادرکننده کارت حق دارد در صورت استفاده غیرقانونی مانند پولشویی، قمار و استفاده در سایت های غیرقانونی، کارت و حساب مشتری را تعلیق و پرونده را جهت تصمیم گیری به مراجع قضایی اعاده نماید.

to top button
There are no products